بزرگداشت آیت الله صافی گلپایگانی در مسجد اعظم قم
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۳۹۰۷۲۲
مباشگاه خبرنگاران جوان قم - مراسم بزرگداشت حضرت آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی از سوی دفتر آیت الله علوی بروجردی شامگاه پنجشنبه پس از نماز مغرب و عشا در مسجد اعظم برگزار شد.
در این مراسم پرشور، نمایندگانی از بیت رهبر انقلاب اسلامی و همچنین بیوت حضرات آیات نوری همدانی، جوادی آملی، سعیدی، فاضل لنکرانی و همچنین اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و طلاب و شخصیتهای حوزوی و دانشگاهی و مسئولین استان حضور داشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مجلس، پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، به ذکر مصیبت در رثای حضرت زینب کبری (س) در شامگاه وفات شهادت گونه آن بانوی و پیام آور عاشورا پرداخته شد.
آیت الله رضا استادی که سخنران این مراسم بود، در ابتدای بیانات خود با اشاره به مقام حضرت زینب کبری عنوان کرد: درباره آن بانوی بزرگوار بیان شده که «زینب، و ما ادراک ما زینب، هی عقیله بنی هاشم، و قد حازت من الصفات الحمیده ما لم یحزها بعد امها احد، حتی ان یقال: هی صدیقه الصغری، هی فی الحجاب و العفاف فریده». همچنین یکی از بزرگان اینگونه بیان میکند که تا زمان حادثه کربلا هیچ مردی آن بانو را ندیده بود. در قوت ایمان یگانه و در فصاحت و بلاغت مانند پدر بود.
وی بیان کرد: تا وقتی پدر و برادران حضرت زینب (س) بودند، از آن بانو سخنرانی نقل نشده است، اما در شام خطبه خواند و هر کسی با ادبیات عرب آشنا باشد، متوجه میشود که آن بانو مانند پدر خود امیرالمومنین صحبت میکرد و کلام را در قالب کلام پدر خود میریخت.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم بیان کرد: ما غیر از ۱۴ معصوم یقین به عصمت کسی نداریم، اما نمیتوان منکر شد که کسانی جز این حضرات هم بودند که معصوم بوده اند؛ معصومه بودن حضرت زینب قابل انکار نیست؛ اما به شرطی که حضرت زینب (س) را کامل شناخته باشیم. اگر عصمت حضرت زینب (س) نبود، امام حسین (ع) در کربلا امانات امامت را به ایشان نمیسپرد.
آیت الله استادی تصریح کرد: خطبه حضرت زینب (س) در کوفه و شام را وقتی با خطبه مادرش حضرت زهرا (س) مقایسه کنیم، میبینیم که همان کاری که مادر در خطبه فدکیه انجام داد، دختر نیز در کوفه و شام انجام داد و دشمنان را رسوا کرد. حضرت زینب (س) چهار ساله بوده که خطبه عظیم مادر را حفظ کرده و با ایمان، تقوا، علم و فضیلت خود، زینب و باعث افتخار امیر مومنان علی (ع) و تمامی اهلبیت (ع) بوده است. واقعا هم خواهر امام حسین (ع) باید اینگونه باشد.
وی ادامه داد: مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی در طول عمر ۱۰۰ ساله خود متوجه بودند که کجا صحبت از دین است و اظهارات انحرافی را به خوبی تشخیص میدادند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: زندگی حضرت آیت الله گلپایگانی را اگر یک کتاب در نظر بگیریم، متوجه میشویم که این کتاب عنوانهای مختلف دارد و هر عنوان را میتوان در جلسات مختلفی بیان کرد. یکی از این عناوین خاندان ایشان بود؛ ایام تحصیل مرحوم آیت الله صافی در گلپایگان در زمان رضاخان که نسبت به حوزه فشارهای زیادی وجود داشت از دیگر عناوین زندگی ایشان است.
آیت الله استادی یادآور شد: زمانی که ایشان وارد قم شدند، ۲۳ ساله بودند؛ در این زمان درس سطح ایشان تمام شد و به درس خارج راه پیدا کرد؛ اینکه ایشان در این همه اذیت و عدم اقبال مردم به روحانیت به اسلام خدمت کرده اند، برای ما طلاب درس است.
وی ابراز کرد: مرحوم آیت الله صافی قریب به ۴ سال در قم بودند و سپس راهی نجف شدند؛ آیت الله صافی ۱۶ سال در درس آیت الله بروجردی حضور داشتند و به نوعی معتمد ایشان به حساب میآمدند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تاکید کرد: آیت الله صافی در همان دوران جوانی دارای فضائل و فقه قوی بودند که در آن دوران توجه آیت الله بروجردی را به خود جلب میکنند؛ بعد از وفات آیت الله بروجردی، ایشان در محضر آیت الله گلپایگانی بودند؛ ۳۰ سال هم دوران مرجعیت ایشان بوده است. در همه این دورهها شایسته است توجه و بحث شود؛ چرا که تمام این دوران برای علما و فضلا آموزنده است.
آیت الله استادی با بیان اینکه آیت الله صافی ۸۰ سال قلم به دست داشتند، اظهار داشت: مقاله، رساله و کتابهایی که از ایشان در دست است، تماما هدفمند بود. در کنار احکام و استفتائات، نوشتههای دیگر ایشان هم بسیار ارزشمند است. تشیع و شیعه بودن بستگی به این دارد که انسان معتقد به ۱۲ امام و حضرت حجت (عج) باشد؛ در آن دوران کسانی زندگی میکردند که منحرف بودند؛ آیت الله صافی در کتاب «منتخب الاثر» که منتسب به دوران جوانی ایشان است به مباحثی درباره ائمه شیعه پرداخته و این کتاب را در دوران جوانی خود نوشته اند و تاریخ کتاب نشان میدهد که حدودا ۳۰ سال داشتند.
وی اضافه کرد: در این کتاب از ۴۰۰ کتاب نیمی از شیعه و نیمی از اهل تسنن روایاتی درباره اهلبیت (ع) استخراج شده و تمام این روایات ثابت میکنند که بعد از رسول خدا (ص)، دوازده امام حق بودند. برای ۱۲ امام ۳۰۰ روایت و برای امام زمان (عج) هزار روایت در کتاب منتخب الاثر وجود دارد؛ ایشان در جوانی این کتاب را با زحمت فراوان نوشته اند و من تصور میکنم که ایشان دوست داشتند همه آن را بخوانند. برخی از علمای بزرگ بیان کرده اند که خوب است که در خانه تمام شیعیان و علما این کتاب وجود داشته باشد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم ادامه داد: مرحوم حاج آقا بزرگ وقتی این کتاب را دید، اینگونه نوشت که «من تا به امروز کتابی به این جامعیت ندیدم». شهید مطهری هم در یکی از کتابهای خود، مفصل از کتاب «منتخب الاثر» تعریف کرده است. کدام با انصافی است که این ۱۳۰۰ روایت را ببیند و اهلبیت (ع) را انکار کند؟
آیت الله استادی یادآور شد: ۲۰ سال گذشته در یک نوشتهای تالیفات آیت الله صافی را جمع کرده اند که بعدها هم به تعداد این تالیفات اضافه شده است. اگر نگاهی به این تالیفات بیندازیم، میبینیم که عمدتا درباره امام شناسی بوده است. به غیر از منتخب الاثر آثاری همچون امامت و مهدویت در دو جلد، اصالت مهدویت، تجلی توحید در نظام امامت، نظام امامت و رهبری، پیرامون معرفت امام، به سوی دولت کریمه، تفسیر آیه تطهیر، انتظار عامل مقاومت و حرکت و دیگر آثار از ایشان به جای مانده و انصافا یکی از روشنفکرانی که باید همیشه نامش برده شود، ایشان بوده و فقیهی روشنفکر به حساب میآمد. وابستگی جهان به امام زمان، گفتمان مهدویت و ولایت تشریعی و تکوینی از آثار دیگر ایشان است.
وی با اشاره به حمایت آیت الله صافی گلپایگانی از نظام اسلامی تاکید کرد: از همان روزهای نخست که نظام اسلامی تاسیس شد، یکی از حامیان این نظام ایشان بودند و به امور ورود کردند و در جاهای حساس رفتند و بسیار مراقبت میکردند. ایشان عالم به زمان بودند و میدانستند در ایران و غیر از ایران چه میگذرد.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه حمایت به معنای راهنمایی و تعریف و انتقاد به جا است، مطرح کرد: ایشان همواره این حمایتها را از نظام اسلامی داشتند؛ کسانی که در مقاله حرفهای درست میزدند مورد تشویق و کسانی که اشتباه میکردند مورد تذکر ایشان قرار میگرفتند؛ حمایت از مردم از جانب یک عالم، حفظ کردن دین آنها بوده و ایشان حقیقتا وزنه سنگینی برای دینداران بودند.
آیت الله استادی ادامه داد: ممکن است برخی از اهل علم بگویند ما به جامعه چه کاری داریم. ایشان، اما همواره مسائل را دنبال میکردند و روزنامه میخواند؛ اگر کسی راجع به اهلبیت (ع) حرف خوبی میزد، ایشان از او حمایت میکردند.
وی یادآور شد: هر کسی با ایشان حشر و نشر داشت، بیان میکند که آیت الله صافی مصداق علمای حقیقی اسلام بود و اخلاق بسیار نیکویی داشت؛ ما باید از این بزرگان درسها بگیریم. در مسائل اجتماعی نباید بی تفاوت باشیم و در جایی که باید راهنمایی کنیم، کوتاهی نورزیم.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: یکی از کارهای مهم آیت الله صافی گلپایگانی، دنبال کردن استقلال حوزه بود؛ برخی این استقلال حوزه را بد معنا میکنند؛ استقلال به این معنا نیست که کمکی به حوزه صورت نگیرد. مستقل بودن حوزه به این معنا است که به این حزب و آن حزب و دولت خاصی متمایل نباشد. در یکی از جلسات ایشان صریحا فرمودند که اگر ما به حزب خاصی بستگی نداشته باشیم، مردم حرف ما را میپذیرند؛ اما اگر وابسته به حزبی شدیم، حرف ما خریدار نخواهد داشت؛ بنابراین باید از کارهای مسئولین کشور در جای خود نقد و در جای خود حمایت کرد.
آیت الله استادی خاطرنشان کرد: کمکهای مالی که به حوزه میشود، صرفا برای اداره آن است و آنها که میگفتند مستقل باشید، منظورشان مسائل مالی نبود؛ بلکه معنی استقلال این است که ما به جناح خاصی دلبستگی نداشته باشیم. حقیقتا این سبک منطقی و درست است و ما علما باید ناظر باشیم و خوب را خوب و بد را بد بگوییم و در جای خود تعریف و یا نقد کنیم؛ این حمایت از اسلام، نظام و رهبری است.
وی اظهار داشت: مردم از ما چنین روحانیتی میخواهند. مردم با لباس و شکل و شمایل زیربار هر حرفی نمیروند؛ اگر مردم بدانند که یک روحانی در مسیر حق قدم برمی دارد و ملا است، از او حمایت هم میکنند؛ اگر آیت الله صافی ملا نبودند، نمیتوانستند چنین جایگاهی پیدا کنند.
استاد درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: ما باید طوری رفتار کنیم که مردم به ما گرایش داشته باشند؛ امروز که روحانیون به آموزش و پرورش میروند، باید در چارچوب اسلام عمل کنند تا معلمان و دانش آموزان به آنها گرایش پیدا کنند. ن
آیت الله استادی در پایان سخنان خود بیان کرد: برخی از اهل علم بودند که خیال میکردند که فضیلت در بی تفاوتی نسبت به مسائل روز است؛ اما آیت الله صافی نشان داند که یک عالم باید توجه به این مسائل داشته باشد؛ حتی در سیاست اگر با دین تداخلی باشد، باید عالم ورود کند.
گفتنی است، شنبه شب مراسمی با عنوان یادبود عروج ملکوتی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی از طرف کربلاییهای مقیم قم در حسینیه کربلاییها واقع در ابتدای خیابان ۱۹ دی کوچه شماره دو برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/ش
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: مراسم بزرگداشت آیت الله صافی گلپایگانی آیت الله صافی گلپایگانی آیت الله استادی حضرت زینب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۳۹۰۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پیکر مطهر ۲ شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت
ایسنا/قم پیکرهای مطهر ۲ شهید گمنام دوران دفاع مقدس پس از تشییع بر دوش عاشقان و منتظران امام زمان(عج)، در صحن مسجد مقدس جمکران آرام گرفت.
آیین تشییع پیکر مطهر ۲ شهید گمنام دفاع مقدس عصر جمعه با حضور حجت الاسلام والمسلمین اجاق نژاد تولیت آستان مقدس مسجد جمکران، آیت الله سعیدی امام جمعه قم و تولیت حرم حضرت معصومه(س)، آیت الله حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه، سید محمد آقامیری استاندار قم و خیل عاشقان و منتظران امام زمان(عج) برگزار شد.
پیکرهای مطهر شهدا از میدان آل یاسین تا صحن مسجد مقدس جمکران تشییع و پس از اقامه نماز توسط آیت الله حسینی بوشهری در صحن امام مهدی(عج) توسط آیت الله سعیدی و حجت الاسلام والمسلمین اجاق نژاد به خاک سپرده شدند.
۲ مادر شهید مفقودالاثر به نیابت از مادران این ۲ شهید گمنام در کنار خادمان مسجد جمکران و علما مراسم تدفین را انجام دادند.
مداحی مادحین اهل بیت(ع) و دمام زنی از برنامههای مراسم تشییع و تدفین پیکر پاک این دو شهید گرانقدر دوران دفاع مقدس بود.
به گزارش ایسنا، یکی از این ۲ شهید والامقام سال ۱۳۶۴ در عملیات عاشورای ۲ در چنگوله و دیگری سال ۱۳۶۵ در کربلای ۵ در منطقه شلمچه به شهادت رسیدهاند.
انتهای پیام